top of page

Minstelønn innføres for varebilsjåfører: – Viktig steg mot et mer seriøst arbeidsliv

Fra og med 1. juni 2025 innføres det minstelønn for varebilsjåfører i Norge. Det betyr at alle som kjører varebil i yrkessammenheng skal ha minst 222 kroner i timelønn. Dette er et viktig tiltak for å motvirke arbeidslivskriminalitet og sikre anstendige vilkår i en utsatt bransje.



– Dette er et tiltak som vi mener vil redusere risikoen for utnyttelse av sårbare arbeidstakere, og ikke minst gi oss flere og bedre muligheter til å undersøke lønns- og arbeidsvilkår i bransjen, sier Torgeir Moholt, avdelingsdirektør i Arbeidstilsynet.

En sårbar og krevende bransje

Varebilbransjen har lenge vært preget av lav regulering, mange små aktører, og høyt arbeidspress. Det er også en bransje hvor mange arbeidstakere er utenlandske, og hvor det ofte mangler krav til både kompetanse og arbeidserfaring.

Dette gjør sjåførene ekstra sårbare for dårlig lønn, ulovlige arbeidsforhold og utnyttelse. Mange jobber i komplekse kjeder av underleverandører, hvor det har vært vanskelig å ettergå ansvar og vilkår.


Nytt: Påseplikt for oppdragsgivere

Med innføringen av minstelønn kommer også et viktig prinsipp: påseplikten.

Det betyr at de som kjøper transporttjenester – enten det er bedrifter, offentlige aktører eller andre – må sørge for at alle ledd i leverandørkjeden følger gjeldende lønns- og arbeidsvilkår. Det er ikke lenger mulig å «ikke vite» eller skylde på underleverandører. Ansvaret er klart plassert.


Ikke bare tungtransport – nå også varebil

Tidligere har minstelønn kun vært gjeldende for tungtransport – altså kjøretøy over 3,5 tonn. Fra 1. juni utvides dette til å også gjelde varebiler fra 2,5 tonn og oppover. Dette er et viktig grep for å løfte lønnsnivået i en stor del av transportmarkedet som hittil har vært ubeskyttet.

Minstelønnskravet på 222 kroner i timen skal sikre at varebilsjåfører ikke utkonkurreres på lønn, og bidrar til mer rettferdige konkurransevilkår i bransjen.


Fortsatt tilsyn og strengere krav

Arbeidstilsynet lover å følge opp bransjen tett også etter innføringen av minstelønn.

– Vi kommer til å fortsette med kontroller og tilsyn i varebilbransjen for å sikre at ansatte får det de har krav på. Dette handler om sikkerhet, verdighet og respekt for arbeidsfolk, sier Moholt.

Det er også foreslått flere nye tiltak for å profesjonalisere bransjen ytterligere, blant annet krav om HMS-kort for sjåfører i varebilnæringen. Minstelønn er et viktig steg, men ikke det siste.


Hva betyr dette for deg som arbeidsgiver eller oppdragsgiver?


Dersom du bestiller transporttjenester med varebil – enten direkte eller via underleverandører – må du nå dokumentere at arbeidstakere får lovlig lønn. Det er ikke bare et ansvar – det er en plikt.

Athena HMS og Kompetanse AS bistår gjerne med:

✅ Veiledning i regelverk

✅ Systemer for kontroll av underleverandører

✅ Rådgivning om HMS og påseplikt

✅ Kurs og opplæring i transportsektoren

📞 Har du spørsmål om hvordan dette påvirker din bedrift?

Kontakt oss i dag – vi hjelper deg å sikre etterlevelse og ryddige arbeidsforhold.



 
 
 

Comentários


©Athena - Grønland 1, 1767 Halden

bottom of page